| 0 תגובות ]



בנק ישראל השיק היום 30/07/2007 את מערכת זה"ב (זיכויים והעברות בזמן אמת, RTGS) – מערכת תשלומים חדשה המאפשרת לראשונה להעביר באופן מיידי וסופי – ללא יכולת ביטול - כספים בין חשבונות בנק. בשלב זה יוכלו רק המשתתפים בסליקה (בנק ישראל, הבנקים, המסלקות ובנק הדואר) לבצע תשלומים במערכת ואילו הציבור הרחב יוכל להתחיל לפעול באמצעות המערכת בתחילת ספטמבר.
מערכת זה"ב היא גולת הכותרת של רפורמה במערכות התשלומים והסליקה אותה מוביל בנק ישראל מזה שלוש שנים ואשר מתבטאת בהתאמת כלל מערכות התשלומים בישראל לכללים הבין-לאומיים המקובלים. מערכות תשלומים מסוג זה מוקמות בדרך כלל ע"י הבנק המרכזי בכל מדינה וקיימות במרבית המדינות המפותחות בעולם. מערכת כזו מהווה נדבך חשוב בחיזוק היציבות הפיננסית של המשק, שכן היא מפחיתה את הסיכונים הכרוכים בסליקה, לא רק במערכת עצמה אלא גם במערכות תשלומים אחרות הקשורות אליה לביצוע הסליקה.
מערכת זה"ב תבצע את הסליקה של תוצאות כל מערכות התשלומים הקיימות כיום, קרי: מסלקת הבורסה לניירות ערך, מסלקת המעוף, מרכז סליקה בנקאי (מס"ב) ומסלקת השקים. הגורמים אשר יוכלו לפעול במערכת זה"ב הם: בנק ישראל, מסלקות הבורסה, מס"ב, מסלקת השקים, הבנקים המסחריים ובנק הדואר. הגופים המוסדיים, החברות והציבור הרחב יפעלו במערכת באמצעות הבנקים המסחריים ובנק הדואר ויוכלו לבצע תשלומים באופן סופי ומיידי במערכת.
פרויקט הקמת מערכת זה"ב נוהל ע"י בנק ישראל בשיתוף מלא עם הבנקים המסחריים, בנק הדואר, ומערכות התשלומים הקיימות (מסלקות הבורסה, מסלקת השקים ומסב). פרויקט זה מורכב מהיבטים עסקיים וטכנולוגים שונים שהצריכו הערכות של כלל המערכת הבנקאית במקביל תוך כדי רכישת הידע וההתמחות בתחום הסליקה.
בהיבט ההיערכות הטכנולוגית, המערכת הממוחשבת שפותחה בבנק ישראל משלבת מרכיבים לתמיכה בפעילות העסקית בישראל:
היישום – תוכנת מדף שנרכשה מחברת-MONTRAN שהקימה מערכות מסוג זה בכ-20 מדינות בעולם, התשתית הטכנולוגית – הוקמה ע"י בנק ישראל בשיתוף עם חברה ישראלית (תים).

שילוב מרכיבים טכנולוגים מתקדמים למימוש רמת אבטחה גבוהה ביותר.

מימשק מהמערכת למשתתפים בה, בנקים ומסלקות, באמצעות מערכת SWIFT – סטנדרט בינלאומי להעברת כספים במערכות תשלומים.

מערכות גיבוי מתקדמות ביותר למקרה תקלה או למקרה אסון באתר מרוחק.

הקמת שירותים עוטפי מערכת זה"ב במתודולוגיות פיתוח עדכניות – SOA ובכלי פיתוח מתקדמים.

שילוב מערכות שליטה ובקרה על תשתיות ויישומי המערכת.

כדי שמערכת זה"ב תוכל לפעול, נדרש בנק ישראל להתאים את תהליך הסליקה הקיים לסטנדרטים בין-לאומיים מקובלים ובכלל זה בוצעו השינויים הבאים:
בסוף 2005 הושלם תהליך של ביטול הרישום הרטרואקטיבי בחשבונות הבנקים בבנק ישראל. הרישום הרטרואקטיבי מנע אפשרות לקבלת יתרה סופית בחשבונות הבנקים בסוף יום העסקים.

החל מפברואר 2006 הוארך יום העסקים הבנקאי לשעה 18:30 (עד אז יום העסקים הסתיים בשעה 15:00), דבר אשר אפשר להפעיל את מערכת זה"ב גם בשעות אחה"צ.

בפברואר 2006 הושלם התהליך לשיפור סליקת השקים אשר כלל: סליקה אלקטרונית מנדטורית של כל המשתתפים בסליקה, הדמיה (צילום השיק) של השקים והעברת הקבצים בין הבנקים וכן שיפור וייעול תהליך הסליקה כולו.

התאמת תהליכי הסליקה במסלקות הבורסה לניירות ערך לביצוע סליקה בתוך היום תוך שמירה על העברת הנייר תבוצע מייד עם ביצוע התשלום (DVP - Delivery versus Payment).

הערכות של מסלקת הבורסה לניהול הביטחונות שיופקדו לטובת בנק ישראל כנגד האשראי התוך-יומי והבין יומי שבנק ישראל מספק לבנקים.

הערכות מערכת הסליקה הבנקאית (מס"ב) לסליקה במערכת זה"ב מספר פעמים ביום

0 תגובות

הוסף רשומת תגובה